nuff

jangan click !

poll

depan rumah

nuff

Thursday, March 10, 2011

nikah awal VS nikah lambat

Assalamualaikum .
hai korang sehat ?
da makan ? da kencing ? da berak ?
(annoying giler ) !

memula aku rasa malas nak buat entry pasal kawen segala ni. aku pun tak cukup umor lagi ni . kang mesti ada yang cakap budak kecik lagi tak payah pikir pasal kawen .
hek eleh  ~ takkan aku tulis sebab kawen aku nak kawen jugakkan ? common la wei . booo !

aku terpanggil buat entry ni sebab ada la sorang hamba ALLAH yang post benda segala ni.
dia tulis ' kawen awal patut ke ? atau orang yang bodoh sahaja kawen awal ? '
aku pun masuk la komen . aku balas la ' orang dulu dulu kawen awal tak bodoh pun ? elok je hidup bahagia ' dan dan dia balas sekarang zaman da berubah . ala memang la zaman da berubah . tapi berubah sebab apa ? sebab manusia jugak . aku rasa tak salah kalau ada orang nak kawin awal. bukan mati kebuluran ke apa. rezeki ALLAH da tetapkan masing masing . dia memekak lagi . ala hangin la jugak ni . then aku stop reply .

ada  sorang lagi bangang balas baik mati awal , dosa tak banyak lagi .
oi mangkuk , mana kau tahu dosa kau tak banyak ? kau da timbang ke ? kalau kau nak mati awal  , pastikan la pahala kau lebih banyak dari dosa .
serius aku rasa meluat dengan budak budak cakap tak pikir guna otak ni .
adalah lagi dia balas , kalau kawen awal nanti takde tanggungjawab .
ha ni lagi satu macam lembu . kalau kau fikir kau tak boleh bertanggungjawab kau tak payah la pikir hal kawen segala ni . lembu !
ada lagi tulisan sumbang yang menulis , senang cerita dua dua gatal .
aku mengaku la , memang kalau bertepuk sebelah tangan tak berbunyi * clap clap *
tapi ada kau fikir tak siapa yang mula mengayat dulu ? hahaha . tula aku cakap kau mangkok .
aku malas nak bidas macam macam sebab kau ada geng kau .
mangkok2 meh sini aku tulis sikit hukum perkahwinan ye  .



  1. HARUS : orang yang tidak mempunyai tuntutan mendesak untuk berkahwin dan tidak ada perkara  yang mengharamkan .  ni kes orang yang da berkemampuan tapi takde hati nak kwen lagi memandangkan dia takde nak melakukan perkara yang haram (maksiat)
  2. WAJIB : orang yang berkemampuan menunaikan nafkah zahir dan batin ,sihat tubuh badan, serta dikhuatiri terjerumus kepada zina kerana tak mampu mengwal nafsu .  yang ni plak berkemampuan and dia takut terlanjur wajib untuk dia bernikah takut terjadi zina !
  3. SUNAT : orang yang berkemampuan menunaikan nafkah zahir dan batin ,sihat tubuh badan serta berkeinginan untuk berkahwin tetapi tidak dikhuatiri terjerumus kepada zina .
  4. MAKRUH : orang yang berkeinginan untuk berkahwin tetapi tidak berkemampuan memberi nafkah zahir kepada isteri  dan tidak memudaratkan isteri . ni kes nak kawen tapi tak de duit , takde kerja lagi . jadi hukumnya makruh . so sebelum nak kawen kukuhkan ekonomi dulu . dan ini la yang aku maksudkan. tak salah berkahwin muda kalau kau da mampu semua .
  5. HARAM : orang yang tidak berkemampuan menunaikan nafkah zahir dan batin atau diyakini akan melakukan kezaliman terjadap isterinya . ini kes nak balas dendam agaknya. mana tahu masa kecik kecik dulu perempuan tu ada hutang dia tak bayar , bila besar dia nak dengan perempuan tu sebab sengaja nak balas dendam sebab tak bayar hutang * arrrr melalut *

eh kalau kau baca ni kau nak tersentap ada aku pedulik ?
sila letakkan jari diatas ada , mata memandng keats dan sengetkan bibir .
kah kah kah  .
apa salah kawen awal kalau kau da bersedia , kau dah sanggup nak pikul tanggungjawab .apa salahnya .. tapi  takut nanti tak terpikul kena jawab la depan ALLAH SWT nanti . 
sebab bagi aku kalau orang yang jenis nak stock geli geli je takde makne dia nak kwen awal . tapi diingatkan perkahwinan itu suatu perkara yang amat  berat, kena sedia dari segi mental n fizikal . ok ?
kalau kau bernikah kau da mendirikan masjid. pahala yang banyak kalau kita mendirikan masjid ni . dapat la jugak terhindar dari dosa kering ni .



sebab aku dulu pun rasa bodoh kalau kawen awal ni . tapi aku ada tanya mak aku  . sila baca . 

aku : mak , takpe ke kalau orang kawin awal ? nanti cerai berai lak .

mak aku : kalau da sampai jodoh nikah la. 

aku : tapi macam awal gila ?

mak aku : lebih baik kawin awal. cuba kau tengok kalau kau da kawen , kawan kawan kau pulak ada yang berpeleseran dengan pakwe pkwe dorang  . kau ingat bagus ke tanggapan orang ?

aku : tapi nanti kita sebuk2 susu anak , kendong sana sini . bosan je 

mak aku : yang penting kau dah ada hidup kau sendiri . kau dah ada keluarga sendiri . dari dorang yang takde haluan tetap lagi .  

lagi satu , kepada kaum hawa , sila la cari pasangan yang mampu membimbing kita ke jalan syurga . jangan la pilih mat dadah , rempit semua tu . pandang pada agama , bukan kepada keseronokan . 

kepada afiq yusuf , tulah sebab saya tak nak kluar date tanpa adik saya . hahahaha . ala romntik la jugakkan ? 
saya tak nak jadi macam kpel yang boleh selamba derk makwe dia je duduk atas riba pakwe dia , peluk pinggang dia . saya amat amat sakit mata macam tu .
ala.. setahun 2 kali jumpa.  tak cukup lagi ? nak jumpa selalu , sila bawak family datang merisik ok. 


entry ini berakhir dengan kerisauan . 
bai bai 

No comments: