nuff

jangan click !

poll

depan rumah

nuff

Friday, October 4, 2013

Resepi Ikan Siakap Goreng Tomyam mudah dan sedap

Assalamualaikum.

Kali ni bersua dengan entri makanan pulak/. heh heh heh.
sejak tak buat apa ni memang rajin cuba macam-macam . hahahaa... tak apa asalkan berfaedahkan,..
perut pun kenyang..

ok tak nak bebel panjang2 .

kat bawah ni aku akan bagi resepi. senang gila tapi errmmm sedaappp !

Step pertama untuk goreng ikan bagi rangup :

1) Sekor ikan siakap yang siap dibersihkan dan dikelar2 badannya. sebab senang untuk bahan2 meresap dalam daging. nyumm

2) sebijik telur

3) Dua atau 3 sudu tepung jagung untuk salut ikan

Cara2 :
              Panaskan minyak dahulu .. Lumurkan Ikan dengan telur kemudian salutkan ikan tadi dengan tepung jagung .. salutkan sampai rata .

Goreng dengan minyak penuh.. maknanya goreng sampai terendam ikan kau tu... Pastikan minyak panas taw. Goreng Sampai garing . 
Lepass tu angkat letak tepi dulu.

ikan siakap yang dah siap digoreng.
sexy yawww. lembut dan garing



Step kedua :

bahan2 :

1)  * 6/7 cili padi.ikut kepedasan korang nak.
2) * 1 biji bawang merah dan 1 labu bawang besar
3)  *  2 ulas bawang putih
4:  3 batang serang (ketuk atau hiris halus pon boleh)
5)  2 helai daun limau purut
6)  2biji tomato (potang dadu) nak letak carrot pon takde hal
7) 1 paket pes tomyam . kalau takde guna kiub pati tomyam pon boleh.
8)  minyak untuk menumis

Cara2 masak : 


Bahan2 bertanda * ditumbuk . halus boleh kasar pon boleh. disarankan tumbuk dari blender sebab rasa lagi emmppphhh..

Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan * yang ditumbuk tadi sampai wangi

masukkan serai dengan daun limau purut tadi. kacau-kacau sat bagi sebati .

masukkan pes/kiub pati tomyam .kalau rasa kurang di tekak boleh tambah ikut tekak masing2 la ye.
kacau-kacau bagi mesra lagi. 
kalau rasa nak berkuah sikit tambah sikit lagi air ye.

masukkan hirisan tomato dipotong dadu tadi . lepas tu perisakan dengan garam .. kalau rasa nak letak ajinamoto sikit pon takpe. hee 

Tadaaaa . dah siap. curahkan atas ikan yang digoreng tadi.



comot sedikit,. takpe dalam perut hancur jua.kihkh

Selamat Menjamu Tekak uolsss.







2 comments:

Azroy Jaman said...

Cm sedap je....cm xyakin je nk buat

hanani fiee said...

Ringkas mudah n sdp.try je